Vicenç Llorca (Barcelona) s'ha dedicat preferentment al conreu
literari de la poesia, de l'assaig i de la novel·la. Com a poeta, és autor,
entre d’altres, dels llibres Atles d'Aigua (publicat
per 3i4 el 1995, Paraula del món. Antologia 1983-2003 (publicat
també a 3i4 el 2004), i el que durant
aquest mes, Calendari d’instints.
Ha guanyat diversos premis com ara el Salvador Espriu de poesia jove, l’Ausiàs Marc, el Vicent Andrés Estellés, el Benvingut Oliver o el Vicent Andrés Estellés de Burjassot
Ara
fa 27 anys vas publicar el teu primer llibre, La
pèrdua.
Què aporta Calendari
d’instints
a la teva trajectòria?
Crec
que aporta sobretot una mirada ètica sobre el món des d’una
sensibilitat humanista i compromesa amb l’home i la dona d’avui
dia. Una mirada que fa balanç del camí recorregut i proposa un
sentit del temps propi des de la construcció d’un calendari: el de
l’instint de viure des de la bellesa i des de la intuïció de
l’eternitat que sentim a desgrat de la crueltat de la història,
del pas vertiginós de les coses, de la fragilitat que ens envolta...
A Calendari
d’instints
tanco
el díptic anterior compost per De
les criatures més belles
i
L’últim
nord,
on reflexionava sobre l’amor com a força de donació a partir de
l’experiència de la paternitat, i obro una nova etapa en què
investigo una expressió de l’afirmació de la vida en un món
contradictori, paradoxal, i en un moment històric líquid,
evanescent com un somni. En aquest sentit, em sembla un llibre molt
actual que intenta dotar d’una estètica a una ètica.
Al
final del poemari has citat Spinoza: “Sentim i experimentem que som
eterns”. Quina relació té el teu llibre entre l’experiència
concreta i l’universal?
En
efecte, Spinoza va escriure una de les millors frases del pensament
humà. Diu “sentim”, en primera persona del plural. Em sembla que
expressar col·lectivament l’afirmació del sentiment de
l’eternitat humana és una perspectiva que dota de transcendència
la nostra vida quotidiana, els nostres petits gestos. Anem sobrats de
connexió tecnologia i d’immediatesa. Fantàstic, faltaria més,
això forma part de la condició humana. Però ens manca més
connexió “sentimental” amb els altres i el planeta, alhora que
una mirada més en profunditat. Spinoza ens adverteix en la seva
frase que no es tracta de cap quimera: afegeix amb una gosadia, que
qualificaria de poètica, que “experimentem” aquesta eternitat. I
això és el que em sembla fantàstic. De la meva vida, vull retenir
aquells moments secrets, màgics, profunds que romanen en mi. Aquells
moments que m’han fet sentir i experimentar l’eternitat des de la
meva temporalitat i consciència de flux. Una mena de memòria
transcendental.
En
el teu llibre hi ha un aspecte meravellós, i és aquest fluir, tant
del sentit com del ritme, que gronxa un sentit profundament
filosòfic.
He
intentat trobar, sense forçar retòricament, el ritme propi de cada
poema segons el sentit que sentia necessari expressar. D’aquí
l’intent de creació d’una poesia fidel a la poètica que
contenia ja el meu llibre d’assaig L’entusiasme
reflexiu
on
la poesia és per a mi un espai pactat a través de la paraula entre
la dimensió irracional i la racional de l’ésser humà. El poema,
en aquest sentit, és per a mi una expressió humanitzadora del que
sigui la realitat, la irrealitat o la suprarealitat, tant se val. Un
vertader miracle de la humanitat, un regal, en termes mitològics,
d’algun déu o d’alguna deessa. Ara bé, això no treu que hi
hagi una gran varietat de formes i, fins i tot, una certa
investigació tècnica. Per exemple, he intentat reinterpretar la
síntesi de la poesia oriental de l’haiku o de la tanka no
reproduint les formes establertes per la tradició, sinó
inventant-me una sèrie a cada part intitulada “Missatges al mòbil”
on aprofito la síntesi dels llenguatges telefònics actuals per
crear una forma nova. O bé la sèrie dedicada als ensenyaments de
Confuci, “Junzi. L’home de bé”, on confronto en ple món
actual el sentit de tesar un arc o agafar el símbol de la tortuga
per a l’escriptura.
En qualsevol cas, m’agrada combinar en el vers sensualitat i metafísica, de manera que flueixi tant si és dit en veu alta com si el reservem per a la lectura silenciosa de la nostra intimitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada