dimarts, 31 de març del 2015

Heysel














Armand Company  (Catarroja -l'Horta- 1971) Des del seu naixement hi té residència  interrompuda només durant uns quants anys per un canvi de residència a Sant Petersburg (Rússia). Al llarg de la seua vida laboral ha treballat en diversos sectors econòmics: l’agricultura, la ramaderia, la pesca, la indústria, el comerç i els transports. Fa uns quants anys va publicar tres llibres: Viatge a Winona (1999), El diari de guerra d'Olga Ros (premi de Narrativa Juvenil Ciutat de Torrent 2002) i Escrit en la foscor (2003)


Com et vas aproximar als fets de Heysel?

La veritat, no va ser una tasca gens fàcil. Al començament, durant set o vuit mesos, vaig començar a col·leccionar reculls de premsa dels fets pels mitjans informatius, i també veure imatges en vídeo.

Una vegada esbossada la idea, començà una altra: era la de convertir-se en detectiu privat. Sí heu llegit bé, "detectiu privat" (si hagués fet un curs de detectiu privat en un Centre del Ministeri de l'Interior, segurament hagués tret molt bona nota). Volia contactar amb unes persones en concret, el "hàndicap" que cap d'elles vivia en la nostra terra.

Com vaig arribar fins a casa de la Giuseppina? Doncs, buscant informació per internet. Però la informació que podia trobar a la xarxa era mínima perquè, com tots sabeu, als anys 80 internet encara ens quedava molt lluny. Aleshores vaig contactar amb periodistes de la Toscana, i vaig arribar fins a la família Conti. Gary...

Si us haig de ser sincer, abans d’això vaig intentar contactar abans amb 3 hooligans, però aquests no volien ni sentir parlar de la paraula Heysel. Alguns d'ells van reaccionar de manera poc amistosa que no em va sorprendre perquè ja sabia jo que no eren uns angelets. De fet, en poques paraules, em van enviar a pastar fang. Això em va desanimar, però no em vaig donar per vençut, fins que vaig contactar amb el Gary. A partir d’ahí, vaig fer diferents entrevistes, que em va permetre saber com eren ells en aquell moment de les seves vides.

Quina importància tenen els fets de Heysel dins la temàtica de gran actualitat sobre el futbol i la violència? Què ens pot ensenyar aquest esdeveniment?

Malauradament aquest esdeveniment té molt importància en l’actualitat. La violència apareix per on menys ens esperem. Tenim l'exemple de la mort en una baralla de carrer d'un seguidor del Deportivo de La Coruña , o els actes violents de fa un mes a Grècia, que va significar la suspensió temporal de la lliga grega de futbol. Crec que hem de tenir molt present l'esdeveniment del Heysel per tal de no ensopegar dues vegades en la mateixa pedra. Aquest tipus de fets només porten dolor i odi

Com se't va acudir crear aquesta novel·la?

En la nostra literatura existeix un buit pel que fa a la temàtica de l'esport rei, el futbol. Així que em vaig plantejar omplir aquest buit una mica, amb un fet impactant. A molts joves els agrada el futbol, però no tenen a l'abast literatura d'aquest perfil, i només s’acontenten llegint els diaris esportius, així que s'havia de fer alguna cosa.

De què va la novel·la exactament?

Heysel, són dues històries paral·leles, tan reals com la vida mateixa. Dos camins diferents que porten a un mateix lloc. Un d’aquests camins, és el que va prendre, un hooligan del Liverpool Football Club, anomenat Gary Cooper. Un camí perillós ple de revolts. L’altre camí és el que va emprendre, una seguidora de la Juventus Football Club, la Giussepina Conti, el qual sembla, a primer cop d’ull, el més segur. És gairebé com un traçat en línia recta amb tanques de seguretat, amb la remota possibilitat que hi haja una tanca trencada o sense arreglar. Però, a vegades quan tot fa pensar que són dos camins diferents, de sobte aquests s’uneixen i es converteixen en un sol camí a Brussel·les, a l'estadi Heysel.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada