Laia Climent conversa amb un dels autors de 3i4 edicions, que acaba de publicar el recull de contes Bé, perdona’m,però estan esperant-me
Acabes de publicar
Bé, perdona’m, però estan esperant-me. Quina
és la teva aportació en aquest llibre de contes? Has canviat en
relació als anteriors?
La segona part del
llibre “Pulsions” és una continuació dels meus contes
anteriors, però ara amb més recursos i més riquesa tècnica i
literària. En la primera part, “Aquest crepuscle permanent”, els
contes estan enfocats des d’una perspectiva distinta, per a mi
nova. També hi he inclòs aquí alguna innovació, tal i com ja
havia experimentat en altres narracions al llarg dels 53 contes
anteriors que he publicat. Ja havia experimentat en “Dolce vita”,
“Dona davant l’espill” o “Contactes”, una declaració
d’amor formalment en una instància administrativa. Ara, es tracta
d’inserir tres narradors diferents en una mateixa història
(L’emperador) o establir set històries simultànies que comencen i
que no acaben, lligades per l’hora que transcorren i enllaçades
per “cada dia, cada nit”.
Ets un gran
escriptor de contes. Què t’aporta un conte en relació a un gènere
més llarg, com la novel·la?
El conte és un
gènere autòcton, totalment distint a la novel·la, amb unes
característiques de ritme, temps, silencis, suggeriments i tècnica,
totalment diferent, i que normalment obliga al lector a ser més
participatiu. Jo em trobe molt més a gust. Per posar un exemple
esportiu, el conte és una atleta que corre 100 metres lliures i la
novel·la és atleta de 10.000 metres o de marató. Cada un pot ser
excel·lent en la seua especialitat, però evidentment les
característiques i les virtuts físiques són totalment distintes.
Pel meu temperament sóc un escriptor més de distàncies curtes que
no de llargues, i m’interessa més i m’ho passe millor escrivint
sota les seues premisses. És cert que caldria definir el tipus de
narració que l’escriptor vol abordar. Dins de la brevetat hi ha
estudiosos que diferencien entre contes, relats o narracions.
De fet el primer està més prop de la poesia i, per tant, la síntesi
i l’economia de mitjans és una de les seues característiques. Les
narracions estan més prop de la novel·la. En aquest llibres, hi ha
contes i narracions.
En aquest llibre,
els personatges són com una mena d’ombres . No acaben de tenir una
identitat forta. Per què?
Estic totalment en
desacord amb el que dius. Cap personatge d’aquestes històries és
una ombra sense identitat. Al contrari, el meus personatges pensen i
sobretot senten, no són personatges postmoderns. Potser estan
agafats per les circumstàncies vitals, però tots reaccionen. O
creus que una filla que mata sa mare, és una ombra? O un pare en una
malaltia terminal que és capaç d’organitzar un pla perquè el
fill el mate, no herete i ingresse a la presó, és una ombra? O una
dona que anirà a Noruega perquè vol ser feliç, és una ombra? O
una àvia que s’autolesiona per no ser explotada pels fills i els
néts, ho és...? O un home vell que lamenta la pèrdua del desig, és
una ombra? No hem de confondre les persones que s’interroguen, que
reflexionen o els agrada la solitud, que han rebut un colp en la vida
o han patit qualsevol trasbals i tenen problemes existencials o
potser en un moment determinat estan atarantats, en ombres. Tots els
meus personatges estan vius i lluiten internament i externament
davant la vida.
Molts dels teus
personatges són femenins. Per què?
Et rebote la
pregunta, i per què no? Si considerem que les dones són més del
50% de la població i tenen una esperança de vida superior, perquè
he de justificar que siguen protagonistes de moltes de les històries
que escric. Jo solc agafar els arguments de la vida quotidiana, la
vista, l’orella i la lectura són els elements més importants per
a decidir els arguments que m’interessen i vull escriure. Jo no em
plantege cap diferència de gènere a l’hora d’escriure una
història. De fet, si et fixes, en les històries del llibre he
intentat reflectir una gamma diversa de relacions personals. Hi ha
relacions lèsbiques, monoparentals i comunes, relacions entre
divorciats, separats, viudes, matrimonis, solters, adolescents... Una
altra de les meues característiques: la diversitat en tots els
àmbits, tant en la temàtica, com en la tècnica com en el
llenguatge. Cada conte és un univers tancat en sí mateix on el que
importa no és el gènere, sinó la reacció psicològica i vital.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada